Sunday, May 23, 2010

(2) Kuliah Ustaz Faizal 1


Penceramah : Ustaz Faizal
Hari : Jumaat
Tarikh : 16.4.2010
Tempat : Masjid Gali, Raub
Kadar : Seminggu sekali


1. Ru'yah atau Mimpi Benar
Ada mimpi benar dan ada yg tidak. Contoh benar ialah mimpikan Rasulullah S.A.W. Syaitan tak dapat menyerupai Nabi Muhammad S.A.W. Oleh itu, mimpikan Baginda S.A.W adalah benar. Antara ulama' yg membahaskan tentang mimpi ialah Ibn Sirin menerusi kitab beliau.. X tau namanya.. Sama2 kita usha dr ustaz2 keh kalau nak tau lebih lanjut tentang mimpi..=)

2. Menangis kerana Allah
Menangis kerana tgk crita Hindustan.. kerana kematian saudara-mara.. adalah perkara biasa. Dah dikira sangat beruntung orang yang boleh menangis kerana mengenangkan dosa-dosanya... Tapi hairan x kalau orang menangis kerana CINTAKAN ALLAH, RINDUKAN ALLAH... Sahabat2 boleh gambarkan tak? Ini smua kurniaan Allah S.W.T. Ada orang bila bercerita tentang kebesaran Allah boleh menitiskan air mata.. Maha Suci Allah.. Ada orang yang apabila terkenangkan Nabi S.A.W boleh menitiskan air mata.. Allah... Kita??? Dapat menangis kerana dosa2 sudah sangat beruntung...

3. Sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim Allah S.W.T
Ada tafsir al-Quran yang menafsirkan tentang 2 sifat Allah ini.. Ana tak pasti tafsir apa. Kena rujuk ustaz2.

Sifat Ar-Rahman Allah utk semua hamba2Nya di dunia.. Tak kira kafir, munafik, muslim, muttaqin... Semua dapat kurniaan Allah.. Sebab tu kita tgk ada orang kafir yang kaya, yang berjaya. Sunnatullah.. Siapa yg berusaha, dia akan berjaya. Kalau malas, x berjaya jugakla.. hehe

Sifat Ar-Rahim Allah khas utk umat Islam yang beriman iaitu kurniaan Allah S.W.T di akhirat nanti.. Allah akan mengurniakan ganjaran yang setimpal kpd hamba2 yang disayanginya.. Moga2 kita tergolong dlm kalangan yg diredhai Allah.

4. Amalan hati
Contohnya ialah sifat2 mahmudah seperti sifat tawakal, syukur, redha dan lain2. Sifat-sifat ini sangat bernilai di sisi Allah. Zahir memang tak nampak. Sifat-sifat ini sangat ditekankan oleh ahli Tasawuf kerana tidak berkehendak kpd manusia, hanya kpd Allah semata2.

5. Ikhlas itu berterusan
Ikhlas itu bukan sekadar di permulaan. Contohnya seseorang ni derma kat sahabat dia. Time tu dia memang ikhlas gila. Takder ungkitan dlm hati... Tapi tiba satu detik dia jatuh susah contohnyala.. Dia ungkit dlm hati bahawa derma itu yg menyebabkan dia susah. Ataupun mungkin dia jadi glamor lepas menderma tu, dia jadi takbur. Rumusannya, dia tak pelihara ikhlas dia. Sekadar di permulaan sahaja. Ikhlas hendaklah dipelihara sampai bertemu Allah (mati). Sebab tu kita tak perlu ingat kebaikan kita terhadap orang lain, tp ingat kebaikan orang terhadap kita.=)

Ibaratnya macam solat. Kita niat 'kerana Allah taala' pada permulaan solat. Tapi dalam solat kita lalai, kita ingat ke menda lain... Jadi dah tak pelihara niat kita sebab kita tak khusyuk kpd Allah.. Niat tersebut hendaklah dipelihara sampai habis solat. Apabila lalai dlm solat, kembali ingat Allah...

6. Amalan zahir berkait dgn batin (hati)
Setiap amalan yg dilakukan akan pergi ke hati. Tapi tak bermakna kita meninggalkan yang zahir. Tinggalkan zahir ibaratnya seperti kacang yang ada ISI tapi takder kulit. Ilmu Tasawuf berhubung dgn ilmu Syariah dan Tauhid.

7. Muroqobah.
Beribadat seolah2 Allah melihat kita. Maksudnya juga ialah sentiasa meneropong atau melihat keaiban diri. Berkaitan dgn musyahadah pula iaitu beribadat seolah2 melihat Allah, Ulama2 Tasawuf menerangkan bukan melihat dgn HAKIKAT tapi dgn KEYAKINAN. Utk mencapai muroqobah bukan boleh dibuat2 tetapi melalui latihan utk mengingat Allah S.W.T.

8. Tentang Tauhid
Terdapat Ulama' yang berpendapat bahawa perbicaraan tentang Tauhid hakikatnya hanya berbicara di tepi2 birai sahaja tentang Tauhid. Makhluk tak layak.

9. Melihat Allah.
Hanya orang yang mengalaminya sahaja tau.

10. Dosa-dosa
Dari sudut zahir, apabila berbuat dosa, kita mestilah mencari jalan utk menghindari dosa2 tersebut melalui amalan2 zahir seperti bergaul dgn para soleh, bersolat berjemaah di masjid dan amalan2 lain.
Dari sudut Tasawuf pula, penekanan adalah pada cara atau jalan utk MEMBERSIHKAN HATI. Sebabnya, perbuatan dosa berpunca daripada kekotoran hati.

11. Disiplin Ilmu
Si penyampai ilmu bukan semestinya dapat kurniaan Allah yang dikhabarkan tapi sebagai disiplin ilmu menyampaikannya. Kurniaan Allah kepada sesiapa sahaja yang dikehendak.
Untuk faqih atau benar2 faham kepada ilmu, hendaklah berguru. Penting... Penting.. Penting.. Jangan buat pandai sendiri.. Pilih guru pon kena betul.=)

Wallahu'alam, Allah lebih mengetahui

Facebook: Mohammad Faizal
Blog: http://tasawwufal-islami.blogspot.com/

1 comment: